توانایی نصب و راه اندازی انواع آبگرمکن

Rate this post

آشنایی با انواع آبگرمکن و کاربرد آن

انواع آبگرمکن و عملکرد آن:

آبگرمکن به وسیله ای گفته می شود که وظیفه آن تهیه آب گرم مصرفی است.

نکته :نصب آبگرمکن در مکان هایی که هوا جریان ندارد و اکسیژن کافی ندارد ممنوع می باشد.

آب با ازدیاد درجه حرارت خواص حلالیت بیشتری پیدا می کند.در ساختمان هایی که از آبگرمکن استفاده می شود یک لوله برای آب مصرفی از مخزن آب گرم تا محل سرویس بهداشتی کشیده می شود.

شبکه لوله کشی آب گرم در ساختمان های بزرگ دو لوله است که یکی از لوله ها رفت آب گرم مصرفی و لوله دیگر برگشت آب مصرفی است.

آبگرمکن ها را می توان تحت عنوان مستقیم و یا غیر مستقیم تقسیم بندی کرد.

آبگرمکن های مستقیم:

در آبگرمکن های مستقیم آبی که می بایست گرم شود،مستقیما با سطح عامل ایجاد حرارت (احتراق نفت،احتراق گاز، گرم کن برقی)تماس دارد.آبگرمکن های مستقیم آب را با استفاده از حرارت حاصل از آبگرمکن گرم می نمایند.این نوع آبگرمکن ها بیشتر در سیستم های خانگی متداول است.از انواع متداول آبگرمکن های مستقیم :آبگرمکن نفتی و آبگرمکن گازی و آبگرمکن برقی را می توان نام برد.

آبگرمکن برقی:

این آبگرمکن ها از یک منبع ذخیره آب که در داخل آن یک مقاومت الکتریکی(هیتر)به صورت مارپیچ با پوشش عایق قرار دارد ورودی هیتر از لوله مسی پوشیده و آببندی شده ،تشکیل شده است.این آبگرمکن ها مجهز به ترمومتر و آکوستات جهت فرمان به هیتر برای قطه و وصل کردن جریان برق و کنترل درجه حرارت آبگرمکن و بالاخره شیر اطمینان و محل های ورود و خروج آب می باشد .این آبگرمکن ها با ظرفیت های متفاوت تولید می گردد و نوع کوچک آن دیواری ساخته می شودکه بالای دستشوئی نصب می گردد.

مزیت این آبگرمکن در نوع انرژی مصرفی آن می باشد و به علت نداشتن دودکش در همه جای ساختمان قابل نصب ولی از نظر اقتصادی با آبگرمکن های نفتی و گازی در کشور ما مقرون به صرفه نیست.

آبگرمکن خورشیدی:

مسئله کمبود انرژی هر سال که می گرد بحرانی تر می شود. با توجه با افزایش هزینه برق و گاز عقل حکم می کند که همه ما به انرژی خورشیدی بانظر دقیق تری نگاه کنیم یا دست کم با سیستم آن آشنا شویم.

آبگرمکن خورشیدی قابل انطباق با بیشتر مناطق و شرایط است .آبی که با مقداری ضد یخ(از قبیل گلیکول)مخلوط شده است در کلکتورها جریان می یابد و حرارت جذب شده از خورشید ،به آب داخل تانک ذخیره منتقل می شود.

آبگرمکن نفتی :

این آبگرمکن از قسمت های عمده زیر تشکیل می شود:

1_روپوش:که از ورق سیاه یه شکل استوانه بوده و در قسمت عدسی بایی،در وسط،محلی باری عبور دودکش تعبیه شده است.روی روپوش آبگرمکن سوراخهایی جهت نصب اتصالات ،لوله هل ،کنترل ها و درچه بازدید جهت دسترسی به اتاقک احتراق پیش بینی شده است .سطح بیرونی روپوش آبگرمکن بوسیله ضدزنگ و سپس رنگ پوشانیده شده است. بین روپوش و مخزا آبگرمکن می بایست توسط عایق حرارتی نظیر پشم شیشه پوشانیده شود که در صورت نبودن عایق حرارتی فاصله هوایی بین روپوش و مخزن به عنوان عایق حرارتی عمل می نماید.

2_مخزن:مخزن آب معمولا از ورق آهن گالوانیزه یه ضخامت 3تا4 میلی متر به صورت استوانه ای شکل یاعدسی بالایی یا پایینی ساخته می شود.در وسط مخزن لوله ای جهت هدایت گازهای حاصل از احتراق به دودکش قرار می گیرد روی بدنه در قسمت پایین بوشن هایی جهت ورود آب و نصب شیر قرار می دهند.

3_کف آبگرمکن:شامل صبحه و پایه مدور نگهدارنده است که از ورق آهن فرم داده شده ساخته شده است.روی پایه،پوشش خارجی،مخزن آب گرم و اطاقک احتراق(کوره)نصب می شود.

4_اطاقک احتراق:در زیر مخزن اصلی قرار دارد که از طرف بالا به دودکش مربوط می باشد.اطاقک بوسیله پیچ نگهدارنده به کف آبگرمکن محکم می شود.نفت به وسیله لوله مسی از کاربراتور وارد محفظه احتراق گشته با هوایی که از منافذ روی بدنه کوره وارد اطاقک احتراق می شود به کمک شعله دستی مشتعل گشته و می سوزد.جنس کوره از فولاد بوده که در داخل آن قطعه ای چدنی به منظور تبخیر کردن نفت در محل ورودی سوخت به کوره قرار داده شده است.

5_کاربراتور:دستگاهی اس که مقدار سوخت مورد نیاز را تنظیم می کند.

نکته:از نصب آبگرمکن در توالت و حمام و مغازه هایی که برای استراحت شبانه کارکنان استفاده می شود خودداری نمائید.

آبگرمکن گازی:

ساختمان و شکل ظاهری این آبگرمکن شبیه آبگرمکن نفتی است .از نظر روپوش عایق،مخزن و دودکش تقریبا همان است که در آبگرمکن نفتی گفته شد.تفاوت های زیر را در مورد این دو نوع آبگرمکن می توان ذکر کرد.

1_باتوجه به نوع سوخت گازی که می تواند گاز مایع یا گاز شهری باشد بجای کاربراتور مورد استفاده در آبگرمکن های نفتی در این نوع آبگرمکن ازشیر کنترل گاز استفاده می گردد. از مشخصات این شیرهای کنترل می توان به ترموستاتیک بودن آنها اشاره نمود که در صورت رسیدن آب به دمای مطلوب،جریان اصلی گاز راقطع می نماید.دیگر اینکه این شیرهای کنترل دارای شعله پیلوت و ترموکوپل می باشند به طوری که با قطع ترموستات شعله اصلی قطع شده و شعله ی پیلوت قطع نمی گردد و ترموکوپل با تاثیر از گرمایی که از شعله پیلوت حس می کند مسیر گاز پیلوت را باز نگه می دارد تا در صورت وصل کردن ترموستات مجددا روشن گردد.دیگر این که وجود ترموکوپل از نظر ایمنی دارای امنیت می باشد که در صورت خاموش شدن شعله از خروجی گاز از مشعل کاملا جلوگیری به عمل آید .

2_در داخل لوله دودکش صحه عمودی با پره های افقی قرار داده شده است تا سرعت خروج گازهای داغ حاصل از احتراق را کند نموده و باعث افزایش تعادل حرارتی،کاهش تلفات حرارتی و در نتیجه افزایش راندمان حرارتی می گردد.

3_اندمنیزیم:میله ای به نام اند در داخل مخزن قرار دارد این میله که از جنس آن منیزیم می باشد ،جهت حفاظت کاتدیک ،جداره داخلی مخزن می باشد بدین ترتیب که با توجه به فعال تر بودن منیزیم نسبت به فلز جداره مخزن میله منیزیم به صورت یون مثبت میزیم در آب جریان یافته و بر روی فلز جداره مخزن که به عنوان کاتد عمل می کند رسوب می نماید و آن را از خوردگی در اثر تماس با آب حفاظت می نماید.به علت واکنش های شیمیایی بین بیشتر آب ها مخصوصا آب داغ بوهای بد در آب پدید می آید و رنگ آب تغییر می کند که برای غلبه بر این مشکل می توان پس از مدتی میله را از داخل مخزن بیرون آورد این میله می تواند پس از مدتی کار روی جدار راخل رسوب کرده و از بین برود.به جهت گاهی آن را میله فداشونده می گویند.

آبگرمکن های غیر مستقیم (کویلی _دوجداره)

از این سیستمها در مناطق دارای آب سختی موقت یا در مواردی اسفاده می شود که سیستم گرمایی خانه مرکزی باشد(شوفاژ).

آبگرمکن های غیر مستقیم از لحاظ نوع سیستم به دو دسته تقسیم می شوند:

مخزن آب گرم دو جداره :

آب دیگ داخل پوسته خارجی این مبدل حرارتی به گردش در می آید و آب داخل منبع را بطور غیر مستقم گرم می کند.

این مخزن دارای دو محفظه جدا از هم است.یکی استوانه داخلی و دیگری فضای حد فاصل استوانه داخلی و استوانه بیرونی.

آب گرم دیگ از بالا وارد محفظه بیرونی شده در فضای حد فاصل استوانه داخلی جریان می یابد و گرمای خود را به آب درون استوانه داخلی منتقل می کند.آب سرد شهر از اتصال پایین وارد استوانه داخلی شده گرمای آب گرم دیگ را دریافت می کند و پس از خروج اتصال بالا به سمت وسائل بهداشتی هدایت می شود.

مخزن آب گرم کویلی:

این مخزن مانند مخزن آب گرم دو جداره است با این تفاوت که در این دستگاه آب گرم دیگ داخل یک کویل مسی جریان می یابد و آب سرد درون مخزن را گرم می کند معمولا روی مخزن آب گرم کویلی یک اتصال نیز برای نصب ترمومتر نشان دهنده درجه حرارت آب گرم مصرفی وجود دارد.

منابع ذخیره آب گرم

1-آب گرمکن برقی 2-آب گرمکن خورشیدی 3-آب گرمکن نفتی 4-آب گرمکن گازی 5-آب گرمکن دو جداره 6-آب گرمکن کویلی

 

 

 

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *